Komentarze (0)
Wiedząc już co można reklamować, czemu natomiast buduje się opinię zamiast robienia reklam powinniśmy odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie: jak reklamujemy. Bo zauważmy, że odpowiedź na pytanie „jak”, jest bardzo często ważniejsza od pytania „gdzie”. Oczywiście podstawowa odpowiedź to „skutecznie”, jednak nie opisuje ona naszego podejścia do reklamy. Powinniśmy więc przede wszystkim każdą reklamę zaczynać od starannego planu. Jednak plan także powinien być poprzedzony specjalnym okresem, podczas którego zbierzemy niezbędne dane. Jakich danych wymaga reklama? Przede wszystkim musimy określić grupę odbiorców, do których produkt, a zatem i reklama również, dotrzeć powinny. To, w jaki sposób będziemy planowali określenie grupy odbiorców jest naszą wyłączną sprawą i w głównej mierze decyduje o tym sama charakterystyka produktu. Zupełnie inne kryteria bierze pod uwagę planowanie grupy odbiorców dla produktów biurowych, zupełnie inaczej dla lizaków czy kas fiskalnych. W każdym przypadku mamy w zasadzie pewne dane wyjściowe, takie jak wiek, płeć lub status zawodowy potencjalnych odbiorców. To jednak dane często zbyt mało charakterystyczne dla określenia pełnej adresacji. Następnie, kiedy przygotujemy opis grupy odbiorców, musimy dostosować formę i treść reklamy do upodobań potencjalnego odbiorcy. Pod uwagę bierzemy nie tylko medium przekazujące reklamę, ale także kolorystykę, ilość opisów, obrazów, język, opracowania statystyczne, jakie, i czy w ogóle chcemy w reklamie umieścić. Następnie przygotowujemy reklamę, albo lepiej, zlecamy jej przygotowanie agencji reklamowej. Często zresztą wszystkie poprzednie etapy także zlecamy agencji, jednak reklama tak naprawdę musi być stale nadzorowana przez nas, ponieważ to my i tylko my mamy konkretną wizję związaną z danym produktem czy usługą. Realizacja kampanii reklamowej jest mozolna, ponieważ bardzo rzadko zdarza się, żeby opracowanie agencji reklamowej od razu zgodziło się z naszym wyobrażeniem co do samej reklamy. Po opracowaniu wersji ostatecznej przychodzi pora emisji reklamy przez określony czas, ale i na tym nie koniec. Każda kampania reklamowa musi kończyć się podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków, które pomogą w realizacji kolejnych reklam z jeszcze wyższą skutecznością.