Archiwum kwiecień 2016


kwi 25 2016 Jak reklamować?
Komentarze (0)

 

Popielniczka przedwojenna

Wiedząc już co można reklamować, czemu natomiast buduje się opinię zamiast robienia reklam powinniśmy odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie: jak reklamujemy. Bo zauważmy, że odpowiedź na pytanie „jak”, jest bardzo często ważniejsza od pytania „gdzie”. Oczywiście podstawowa odpowiedź to „skutecznie”, jednak nie opisuje ona naszego podejścia do reklamy. Powinniśmy więc przede wszystkim każdą reklamę zaczynać od starannego planu. Jednak plan także powinien być poprzedzony specjalnym okresem, podczas którego zbierzemy niezbędne dane. Jakich danych wymaga reklama? Przede wszystkim musimy określić grupę odbiorców, do których produkt, a zatem i reklama również, dotrzeć powinny. To, w jaki sposób będziemy planowali określenie grupy odbiorców jest naszą wyłączną sprawą i w głównej mierze decyduje o tym sama charakterystyka produktu. Zupełnie inne kryteria bierze pod uwagę planowanie grupy odbiorców dla produktów biurowych, zupełnie inaczej dla lizaków czy kas fiskalnych. W każdym przypadku mamy w zasadzie pewne dane wyjściowe, takie jak wiek, płeć lub status zawodowy potencjalnych odbiorców. To jednak dane często zbyt mało charakterystyczne dla określenia pełnej adresacji. Następnie, kiedy przygotujemy opis grupy odbiorców, musimy dostosować formę i treść reklamy do upodobań potencjalnego odbiorcy. Pod uwagę bierzemy nie tylko medium przekazujące reklamę, ale także kolorystykę, ilość opisów, obrazów, język, opracowania statystyczne, jakie, i czy w ogóle chcemy w reklamie umieścić. Następnie przygotowujemy reklamę, albo lepiej, zlecamy jej przygotowanie agencji reklamowej. Często zresztą wszystkie poprzednie etapy także zlecamy agencji, jednak reklama tak naprawdę musi być stale nadzorowana przez nas, ponieważ to my i tylko my mamy konkretną wizję związaną z danym produktem czy usługą. Realizacja kampanii reklamowej jest mozolna, ponieważ bardzo rzadko zdarza się, żeby opracowanie agencji reklamowej od razu zgodziło się z naszym wyobrażeniem co do samej reklamy. Po opracowaniu wersji ostatecznej przychodzi pora emisji reklamy przez określony czas, ale i na tym nie koniec. Każda kampania reklamowa musi kończyć się podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków, które pomogą w realizacji kolejnych reklam z jeszcze wyższą skutecznością.

kwi 25 2016 Co można reklamować?
Komentarze (0)

Co i jak reklamować?

 

Co reklamować

 

 

Wydaje się, i w poprzednim tekście tez tak napisałem, że reklamować można wszystko. I teoretycznie nie ma najmniejszych problemów, jednak w praktyce reklama niektórych produktów jest zbędna, innych zaś niezbyt opłacalna, a jeszcze innych po prostu trudna do realizacji. Zacznijmy więc od tego, że z reklamą produktów i usług nie ma większego problemu. Niezależnie od tego, czy są to długopisy czy usługa wymiany okien- w każdym przypadku jest pewna konkurencja, z która należy sobie poradzić między innymi właśnie przez reklamę. Istnieje jednak także pojęcie reklamy marki. I tu zaczynają się problemy, ponieważ w kontekście marki znacznie lepiej jest stosować określenie „budowanie świadomości”. Możemy bowiem przyjąć, iż reklama jest akcją o stosunkowo krótkim horyzoncie czasowym, a nadto o dość wąskim spektrum działania. Dopóki reklamujemy telefon lub serek topiony: w porządku. Jeśli jednak reklamujemy producenta któregokolwiek z tych wyrobów- tu już reklama i jej techniki mogą zawieść. W takim przypadku bowiem szukamy cech wspólnych wszystkich produktów producenta: niezależnie od tego czy będzie to na przykład specyficzny profil klawiszy telefonu czy produkcja serka topionego bez konserwantów- wszystkie lub większość produktów tego producenta ma tę samą cechę. Jednak jeśli wrócimy do kategorii reklamy i postaramy się ją scharakteryzować w podobny sposób, okaże się wówczas, że zdecydowanie silniej w procesie reklamy akcentujemy nie cechy wspólne, ale właśnie odróżniające, pozwalające nie odróżnić do wolną klasę produktów, ale jeden, konkretny wyrób: choćby przykład z telefonem. Nawet jeśli będzie on wciąż miał identyczny układ klawiatury to jego cechą wyróżniającą może być niezwykle lekka obudowa- to już cecha, która reklamujemy, ponieważ jest unikalna w skali całego rynku. Oczywiście zarówno reklama przekłada się na świadomość marki jak i w druga stronę, jednak są to przełożenia znacznie bardziej skomplikowane niż wydaje się laikowi, a i to do tego stopnia, że bardzo często nawet specjaliści nie potrafią odpowiednio oszacować wpływu jednej kampanii na skuteczność innej akcji promocyjnej.

kwi 22 2016 Gdzie umieścić reklamę?
Komentarze (0)

Maszty reklamowe

Obecnie prezencja i dobra reklama firmy to podstawa. W życie w pełni weszło już przysłowie "jak Cię widzą, tak Cię piszą". Przedsiębiorstwa muszą się więc prześcigać w sposobach zaprezentowania swojej firmy. Doskonałym do tego sposobem są maszty reklamowe. Są to metalowe konstrukcje, dające możliwość zawieszenia flagi. Podnosi to prestiż firmy i sprawia, że klient podchodzi do niej poważniej. A o to przecież nam chodzi. Na maszcie reklamowym możemy prezentować logo firmy, bądź flagę państwową. W ostatnich czasach maszty reklamowe stały się bardzo powszechne. Spotkać je możemy przy budynkach firm, na stadionach sportowych, w miejscach symbolicznych czy przed szkołami. Wszędzie tam, gdzie flaga może dodać dostojeństwa i animuszu. Te konstrukcje stalowe mają wiele zalet. Po pierwsze są bardzo wytrzymałe. Dobrze zamontowany maszt powinien przetrwać min. 10 lat. To nie naraża nas więc na coroczne koszty wymiany konstrukcji, co w czasach kryzysu jest bardzo ważne. Po drugie takie konstrukcje łatwo się montuje. Wystarczy trochę doświadczenia. A o to przecież nie trudno, bo chyba nikt nie montuje takich konstrukcji sam. Następną zaletą jest mała powierzchnia masztów. Zawierają one tak mało miejsca użytkowego, że nie jest żadnym problemem, aby obok siebie stały dwa lub więcej takich masztów. Umożliwia to np. wywieszenie kilku flag państwowych, jeśli przedsiębiorstwo jest międzynarodowe. Ogromną zaletą jest też prezencja. Maszty reklamowe są wysokie, smukłe i estetyczne. Same mogą stać się ozdobą frontu budowli. Zawieszona na nich flaga czy to państwowa czy z logo firmy prezentuje się o wiele lepiej niż na zwykłym stojaku. Warto więc zainwestować i zakupić taki maszt lub nawet kilka. Inwestycja na pewno się zwróci, bo dzięki tej konstrukcji podniesie się prestiż naszej firmy, a co za tym idzie przybędzie nam klientów. To wielka korzyść wynikająca z posiadania masztu reklamowego. Nie zastanawiajmy się więc dłużej i zaopatrzmy się w taką konstrukcję metalową. 

kwi 21 2016 Po co reklama?
Komentarze (0)

Po co reklama? Funkcje reklamy są zdecydowanie bardziej skomplikowane, niż się to mogło komukolwiek wydawać. Oczywiście, na pierwszy rzut oka uznamy po prostu, że mają one na celu zachęcić do kupna danego produktu lub usługi. I rzeczywiście taka funkcja jest, jednak nie jest ona, jak można by sądzić, jedyna, a często nie jest nawet najważniejsza. Zacznijmy od tego, że reklamować można nie tylko produkt lub usługę. Reklamować można nawet pomysły, idee i rozwiązania typu know-how, czyli w zasadzie wszystko. Reklamujemy tez wydarzenia i imprezy. Jak można się domyślać, skoro tylko jedno narzędzie wiąże się z tak różnymi aspektami działalności to potrzeba, aby reklama była zdecydowanie bardziej efektywna niż proste zachęcanie do kupna. Musimy zatem przyjąć, że reklama nie tylko daje podstawy do zbudowania własnej opinii o przedmiocie reklamy, ale także umożliwia wytworzenie pewnej specyficznej wokół niego atmosfery, która skłoni odbiorców do zainteresowania się danym produktem nawet wtedy, kiedy w zasadzie dany produkt nie jest nam potrzebny. Przykładem tutaj mogą być wszelkie kampanie mające na celu budowę świadomości marki. Nie chodzi w nich bowiem o zareklamowanie, wypromowanie żadnego produktu, ale raczej o wytworzenie świadomości, że dany producent wytwarza jedynie wyroby o określonej charakterystyce, dzięki czemu jeśli kiedykolwiek mielibyśmy kupować na przykład dachówkę- to bardzo poważnie będziemy musieli zastanowić się nad wyborem tej czy innej, dobrze reklamowanej marki. Jednocześnie to właśnie reklama ma za zadanie przenosić do odbiorców kluczowe wiadomości na temat właściwości produktów: że proszki do prania piorą lepiej niż inne, chleb jest świeższy a warzywa bez chemii, mieszkania solidne a komputery potężne. W dużej mierze to właśnie od takich cech kluczowych zależy nasz wybór i funkcją reklamy jest właśnie indukowanie w nas pewnych skojarzeń, które miałyby przemawiać na korzyść jednego konkretnego produktu czy odpowiedniej firmy. Dzięki temu działanie reklamy jest zdecydowanie bardziej rozciągnięte w czasie, niż gdybyśmy jedynie skupiali się na promowaniu właściwości unikalnych dla jednego produktu a nie całej marki.