Po co reklama?
Komentarze: 0
Po co reklama? Funkcje reklamy są zdecydowanie bardziej skomplikowane, niż się to mogło komukolwiek wydawać. Oczywiście, na pierwszy rzut oka uznamy po prostu, że mają one na celu zachęcić do kupna danego produktu lub usługi. I rzeczywiście taka funkcja jest, jednak nie jest ona, jak można by sądzić, jedyna, a często nie jest nawet najważniejsza. Zacznijmy od tego, że reklamować można nie tylko produkt lub usługę. Reklamować można nawet pomysły, idee i rozwiązania typu know-how, czyli w zasadzie wszystko. Reklamujemy tez wydarzenia i imprezy. Jak można się domyślać, skoro tylko jedno narzędzie wiąże się z tak różnymi aspektami działalności to potrzeba, aby reklama była zdecydowanie bardziej efektywna niż proste zachęcanie do kupna. Musimy zatem przyjąć, że reklama nie tylko daje podstawy do zbudowania własnej opinii o przedmiocie reklamy, ale także umożliwia wytworzenie pewnej specyficznej wokół niego atmosfery, która skłoni odbiorców do zainteresowania się danym produktem nawet wtedy, kiedy w zasadzie dany produkt nie jest nam potrzebny. Przykładem tutaj mogą być wszelkie kampanie mające na celu budowę świadomości marki. Nie chodzi w nich bowiem o zareklamowanie, wypromowanie żadnego produktu, ale raczej o wytworzenie świadomości, że dany producent wytwarza jedynie wyroby o określonej charakterystyce, dzięki czemu jeśli kiedykolwiek mielibyśmy kupować na przykład dachówkę- to bardzo poważnie będziemy musieli zastanowić się nad wyborem tej czy innej, dobrze reklamowanej marki. Jednocześnie to właśnie reklama ma za zadanie przenosić do odbiorców kluczowe wiadomości na temat właściwości produktów: że proszki do prania piorą lepiej niż inne, chleb jest świeższy a warzywa bez chemii, mieszkania solidne a komputery potężne. W dużej mierze to właśnie od takich cech kluczowych zależy nasz wybór i funkcją reklamy jest właśnie indukowanie w nas pewnych skojarzeń, które miałyby przemawiać na korzyść jednego konkretnego produktu czy odpowiedniej firmy. Dzięki temu działanie reklamy jest zdecydowanie bardziej rozciągnięte w czasie, niż gdybyśmy jedynie skupiali się na promowaniu właściwości unikalnych dla jednego produktu a nie całej marki.
Dodaj komentarz