Komentarze (0)
Skuteczność reklamy jest pochodną wielu czynników. Jednym z nich jest bez dwóch zdań atrakcyjność. Co rozumiemy pod pojęciem reklamy atrakcyjnej? To problem dość złożony, który jednak wymaga pewnych wyjaśnień, jeśli założymy, że chcemy działać skutecznie. Przede wszystkim zatem musimy pozbyć się złudzenia, że nasza reklama może być atrakcyjna dla wszystkich. Dla nas jednak z praktycznego punktu widzenia najistotniejsze jest, aby została uznana za ciekawą przez osoby, których profil pasuje do naszego opisu odbiorcy. To jeden z głównych celów targetowania: umożliwienie takiego skomponowania reklamy, aby była ona skuteczna przez atrakcyjność właśnie. Zacznijmy więc od tego, że podstawowym elementem większości reklam jest dźwięk. Nawet, jeśli mówimy o reklamie telewizyjnej to po wyłączeniu dźwięku wiele z nich nie nadaje się do niczego. Jeśli zaś nie wykorzystujemy słowa mówionego to bardzo często musimy zawierzyć pisanemu. To co interesuje nas w obu przypadkach to język. Mówi się, że reklama powinna być stworzona przy użyciu języka maksymalnie zrozumiałego. Nie do końca jest to prawdą. Język powinien być zrozumiały dla konkretnej grupy odbiorców. Trudno zresztą byłoby na przykład zareklamować luksusowy samochód tak, aby wszyscy odbiorcy zrozumieli reklamę- większość z nas na przykład nie ma bladego pojęcia jak rozwinąć większość skrótów poza ABS i może ESR. Zresztą nawet, jeśli język będzie zrozumiały, na przykład przy reklamie pustaków, to i tak tylko odpowiednia wiedza potrafi odróżnić wyrób lepszy i gorszy. Tworząc reklamę musimy jednak pamiętać, że mózg ludzki stworzony jest do percepcji obrazu, podczas gdy wiele reklam rzuca się w oczy, ale nie jest odbierana pozytywnie. Każdy przekaz zawarty w reklamie musi odbiorcy pozostawić czas na zdekodowanie informacji. Tu jednak znów wiele zależy od naszej grupy docelowej. Niektórym odpowiada przytaczanie w reklamie statystyki, procentów, promili, ułamków i stosunków, ale większość ludzi raczej nie będzie zbyt wiele z takiej reklamy pamiętać. I tu właśnie zasadza się problem- jeśli nie wykonaliśmy dobrze targetowania, to nie dopasujemy reklamy do odbiorcy, nie odniesiemy sukcesu, ponieważ reklama trafi pod zupełnie inny adres niż byśmy chcieli.