Kategoria

Reklama


maj 04 2016 Co decyduje o atrakcyjności reklamy?
Komentarze (0)

 

Produkty reklamowe

Skuteczność reklamy jest pochodną wielu czynników. Jednym z nich jest bez dwóch zdań atrakcyjność. Co rozumiemy pod pojęciem reklamy atrakcyjnej? To problem dość złożony, który jednak wymaga pewnych wyjaśnień, jeśli założymy, że chcemy działać skutecznie. Przede wszystkim zatem musimy pozbyć się złudzenia, że nasza reklama może być atrakcyjna dla wszystkich. Dla nas jednak z praktycznego punktu widzenia najistotniejsze jest, aby została uznana za ciekawą przez osoby, których profil pasuje do naszego opisu odbiorcy. To jeden z głównych celów targetowania: umożliwienie takiego skomponowania reklamy, aby była ona skuteczna przez atrakcyjność właśnie. Zacznijmy więc od tego, że podstawowym elementem większości reklam jest dźwięk. Nawet, jeśli mówimy o reklamie telewizyjnej to po wyłączeniu dźwięku wiele z nich nie nadaje się do niczego. Jeśli zaś nie wykorzystujemy słowa mówionego to bardzo często musimy zawierzyć pisanemu. To co interesuje nas w obu przypadkach to język. Mówi się, że reklama powinna być stworzona przy użyciu języka maksymalnie zrozumiałego. Nie do końca jest to prawdą. Język powinien być zrozumiały dla konkretnej grupy odbiorców. Trudno zresztą byłoby na przykład zareklamować luksusowy samochód tak, aby wszyscy odbiorcy zrozumieli reklamę- większość z nas na przykład nie ma bladego pojęcia jak rozwinąć większość skrótów poza ABS i może ESR. Zresztą nawet, jeśli język będzie zrozumiały, na przykład przy reklamie pustaków, to i tak tylko odpowiednia wiedza potrafi odróżnić wyrób lepszy i gorszy. Tworząc reklamę musimy jednak pamiętać, że mózg ludzki stworzony jest do percepcji obrazu, podczas gdy wiele reklam rzuca się w oczy, ale nie jest odbierana pozytywnie. Każdy przekaz zawarty w reklamie musi odbiorcy pozostawić czas na zdekodowanie informacji. Tu jednak znów wiele zależy od naszej grupy docelowej. Niektórym odpowiada przytaczanie w reklamie statystyki, procentów, promili, ułamków i stosunków, ale większość ludzi raczej nie będzie zbyt wiele z takiej reklamy pamiętać. I tu właśnie zasadza się problem- jeśli nie wykonaliśmy dobrze targetowania, to nie dopasujemy reklamy do odbiorcy, nie odniesiemy sukcesu, ponieważ reklama trafi pod zupełnie inny adres niż byśmy chcieli.

maj 04 2016 Reklama radiowa
Komentarze (0)

 

Zagięcie fali radiowej

Pomimo tego, że radio dawno zostało w tyle jako medium za telewizją i internetem to wciąż cieszy się i tak sporą popularnością. Wprawdzie czas, przez jaki przeciętny Polak słucha radia jest dość krótko, zatem szansa na to że trafi na reklamy jest dość niewielka. Jednak kiedy chwilę nad tym pomyśleć to można znaleźć przynajmniej jedną grupę osób, która opiera się głównie na radiu. Są to kierowcy i to każdego rodzaju: od nas dojeżdżających do pracy przez taksówkarzy i kierowców autobusów miejskich po kierowców trasowych. Wszyscy oni słuchają głównie radia. Stąd też taki a nie inny rozkład reklam w radiu: dotyczą one głównie samochodów, sporych wydarzeń kulturalnych i leków tudzież paraleków. Inne reklamy oczywiście także się trafiają, ale są często dużo rzadsze. Problemem jest jednak stworzenie dobrej reklamy. Włączając radio żadną przyjemność jest usłyszeć po raz setny identyczną reklamę w ciągu miesiąca. W dodatku często zwracają one uwagę niedopracowaniem i totalnym niezrozumieniem tematu. Tymczasem radio jest zdecydowanie trudną klasą medialną, gdzie, aby przygotować cokolwiek z sensem, trzeba naprawdę sporego wysiłku. Nie wystarczy napisanie nawet najlepszego tekstu, jeśli nie zostanie od właściwie odczytany, zagrany, przy mikrofonie. Także częstotliwość reklamy ma tu spore znaczenie i godziny emisji również. Wydaje się, że nie można przygotować reklamy prostszej niż radiowa, tymczasem w praktyce bardzo często okazuje się, że w zasadzie każdy lub niemal każdy inny typ będzie prostszy w przygotowaniu. W wielu przypadkach agencje reklamowe przerzucają się z reklamy radiowej na dźwiękową reklamę internetową. Przyczyną tutaj są gównie koszta takiej kampanii, ale tez fakt, że internet ma szersze grono odbiorców, co jednak nie jest wykorzystywane przy bardziej potrzebnych produktach, ale nader często w sytuacji, kiedy reklama radiowa przerasta twórców i nie są w stanie oni przygotować poważnej kampanii radiowej. Warto jednak zaznaczyć, że grupa internautów i słuchaczy to dwie całkowicie odmienne grupy docelowe, więc identyczna reklama w obu przypadkach prawdopodobnie wykaże całkowicie różną skuteczność.

maj 04 2016 Jak charakteryzujemy grupę odbiorców
Komentarze (0)

 

Grupa ludzi

Określenie adresatów produktu i reklamy, zwane fachowo targetowaniem, ma ogromna znaczenie dla skuteczności kampanii reklamowej. Oczywiście w przypadku jednych produktów jest to zajęcie łatwiejsze, w przypadku innych trudniejsze, a w przypadku niektórych kampanii reklamowych jest niemal niemożliwe. Najprościej jest teoretycznie w przypadkach produktów, których sama natura już określa jakieś cechy odbiorców. I tak na przykład reklamując maskarę wiemy już, że reklama powinna być skierowana do pań. To jednak grupa gigantyczna, więc arbitralnie należy przyjąć także inne ograniczenia, wśród których mogą być choćby wiek czy wielkość zarobków: wiadomo, ceny poszczególnych produktów, nawet tego samego typu, mogą się od siebie różnić bardzo znacznie. Bardzo często, nawet wśród specjalistów w dziedzinie reklamy, pokutuje pogląd, że niektórych produktów targetować się nie da, albo przynajmniej się nie powinno. I jako przykład podawana jest reklama chleba. Nieprawda, że nie da się targetować reklamy chleba. Nikt nikomu nie powie, że każdy chleb jest taki sam, że nie ma wielu jego rodzajów, które poza walorami smakowymi i ceną, mogą różnić się także właściwościami z medycznego punktu widzenia. Pieczywo pszenne jest przecież mniej zalecane niż razowe, więc teoretycznie można trafić do grupy odbiorców- konsumentów chleba wyłącznie razowego! Nie da się natomiast targetować produktów takich jak na przykład zegary ścienne w szerokim ujęciu. Oczywiście, jeśli wprowadzimy bardziej drobiazgowy podział na zegary z kukułką, mechaniczne, elektroniczne, sterowane radiowo- takie już będą podlegały reklamie jako produkty targetowane. Wachlarz cech, które musimy uwzględnić przy ustalaniu grupy odbiorców reklamy jest zupełnie inny. Dobrze, ale po co w ogóle to robić? Można przecież po prostu zapłacić za czas antenowy i już- w końcu nawet targetowana reklama będzie widoczna we wszystkich odbiornikach telewizyjnych. Owszem, ale musimy pamiętać, że kto inny stanie się odbiorca reklamy przed południem, po południu, wieczorem czy w nocy- każda grupa odbiorców ma pewien szablon zajęć na każdy dzień i do tego dopasowujemy reklamę.

kwi 25 2016 Jak reklamować?
Komentarze (0)

 

Popielniczka przedwojenna

Wiedząc już co można reklamować, czemu natomiast buduje się opinię zamiast robienia reklam powinniśmy odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie: jak reklamujemy. Bo zauważmy, że odpowiedź na pytanie „jak”, jest bardzo często ważniejsza od pytania „gdzie”. Oczywiście podstawowa odpowiedź to „skutecznie”, jednak nie opisuje ona naszego podejścia do reklamy. Powinniśmy więc przede wszystkim każdą reklamę zaczynać od starannego planu. Jednak plan także powinien być poprzedzony specjalnym okresem, podczas którego zbierzemy niezbędne dane. Jakich danych wymaga reklama? Przede wszystkim musimy określić grupę odbiorców, do których produkt, a zatem i reklama również, dotrzeć powinny. To, w jaki sposób będziemy planowali określenie grupy odbiorców jest naszą wyłączną sprawą i w głównej mierze decyduje o tym sama charakterystyka produktu. Zupełnie inne kryteria bierze pod uwagę planowanie grupy odbiorców dla produktów biurowych, zupełnie inaczej dla lizaków czy kas fiskalnych. W każdym przypadku mamy w zasadzie pewne dane wyjściowe, takie jak wiek, płeć lub status zawodowy potencjalnych odbiorców. To jednak dane często zbyt mało charakterystyczne dla określenia pełnej adresacji. Następnie, kiedy przygotujemy opis grupy odbiorców, musimy dostosować formę i treść reklamy do upodobań potencjalnego odbiorcy. Pod uwagę bierzemy nie tylko medium przekazujące reklamę, ale także kolorystykę, ilość opisów, obrazów, język, opracowania statystyczne, jakie, i czy w ogóle chcemy w reklamie umieścić. Następnie przygotowujemy reklamę, albo lepiej, zlecamy jej przygotowanie agencji reklamowej. Często zresztą wszystkie poprzednie etapy także zlecamy agencji, jednak reklama tak naprawdę musi być stale nadzorowana przez nas, ponieważ to my i tylko my mamy konkretną wizję związaną z danym produktem czy usługą. Realizacja kampanii reklamowej jest mozolna, ponieważ bardzo rzadko zdarza się, żeby opracowanie agencji reklamowej od razu zgodziło się z naszym wyobrażeniem co do samej reklamy. Po opracowaniu wersji ostatecznej przychodzi pora emisji reklamy przez określony czas, ale i na tym nie koniec. Każda kampania reklamowa musi kończyć się podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków, które pomogą w realizacji kolejnych reklam z jeszcze wyższą skutecznością.

kwi 22 2016 Gdzie umieścić reklamę?
Komentarze (0)

Maszty reklamowe

Obecnie prezencja i dobra reklama firmy to podstawa. W życie w pełni weszło już przysłowie "jak Cię widzą, tak Cię piszą". Przedsiębiorstwa muszą się więc prześcigać w sposobach zaprezentowania swojej firmy. Doskonałym do tego sposobem są maszty reklamowe. Są to metalowe konstrukcje, dające możliwość zawieszenia flagi. Podnosi to prestiż firmy i sprawia, że klient podchodzi do niej poważniej. A o to przecież nam chodzi. Na maszcie reklamowym możemy prezentować logo firmy, bądź flagę państwową. W ostatnich czasach maszty reklamowe stały się bardzo powszechne. Spotkać je możemy przy budynkach firm, na stadionach sportowych, w miejscach symbolicznych czy przed szkołami. Wszędzie tam, gdzie flaga może dodać dostojeństwa i animuszu. Te konstrukcje stalowe mają wiele zalet. Po pierwsze są bardzo wytrzymałe. Dobrze zamontowany maszt powinien przetrwać min. 10 lat. To nie naraża nas więc na coroczne koszty wymiany konstrukcji, co w czasach kryzysu jest bardzo ważne. Po drugie takie konstrukcje łatwo się montuje. Wystarczy trochę doświadczenia. A o to przecież nie trudno, bo chyba nikt nie montuje takich konstrukcji sam. Następną zaletą jest mała powierzchnia masztów. Zawierają one tak mało miejsca użytkowego, że nie jest żadnym problemem, aby obok siebie stały dwa lub więcej takich masztów. Umożliwia to np. wywieszenie kilku flag państwowych, jeśli przedsiębiorstwo jest międzynarodowe. Ogromną zaletą jest też prezencja. Maszty reklamowe są wysokie, smukłe i estetyczne. Same mogą stać się ozdobą frontu budowli. Zawieszona na nich flaga czy to państwowa czy z logo firmy prezentuje się o wiele lepiej niż na zwykłym stojaku. Warto więc zainwestować i zakupić taki maszt lub nawet kilka. Inwestycja na pewno się zwróci, bo dzięki tej konstrukcji podniesie się prestiż naszej firmy, a co za tym idzie przybędzie nam klientów. To wielka korzyść wynikająca z posiadania masztu reklamowego. Nie zastanawiajmy się więc dłużej i zaopatrzmy się w taką konstrukcję metalową.