Archiwum maj 2016, strona 1


maj 04 2016 Jak charakteryzujemy grupę odbiorców
Komentarze (0)

 

Grupa ludzi

Określenie adresatów produktu i reklamy, zwane fachowo targetowaniem, ma ogromna znaczenie dla skuteczności kampanii reklamowej. Oczywiście w przypadku jednych produktów jest to zajęcie łatwiejsze, w przypadku innych trudniejsze, a w przypadku niektórych kampanii reklamowych jest niemal niemożliwe. Najprościej jest teoretycznie w przypadkach produktów, których sama natura już określa jakieś cechy odbiorców. I tak na przykład reklamując maskarę wiemy już, że reklama powinna być skierowana do pań. To jednak grupa gigantyczna, więc arbitralnie należy przyjąć także inne ograniczenia, wśród których mogą być choćby wiek czy wielkość zarobków: wiadomo, ceny poszczególnych produktów, nawet tego samego typu, mogą się od siebie różnić bardzo znacznie. Bardzo często, nawet wśród specjalistów w dziedzinie reklamy, pokutuje pogląd, że niektórych produktów targetować się nie da, albo przynajmniej się nie powinno. I jako przykład podawana jest reklama chleba. Nieprawda, że nie da się targetować reklamy chleba. Nikt nikomu nie powie, że każdy chleb jest taki sam, że nie ma wielu jego rodzajów, które poza walorami smakowymi i ceną, mogą różnić się także właściwościami z medycznego punktu widzenia. Pieczywo pszenne jest przecież mniej zalecane niż razowe, więc teoretycznie można trafić do grupy odbiorców- konsumentów chleba wyłącznie razowego! Nie da się natomiast targetować produktów takich jak na przykład zegary ścienne w szerokim ujęciu. Oczywiście, jeśli wprowadzimy bardziej drobiazgowy podział na zegary z kukułką, mechaniczne, elektroniczne, sterowane radiowo- takie już będą podlegały reklamie jako produkty targetowane. Wachlarz cech, które musimy uwzględnić przy ustalaniu grupy odbiorców reklamy jest zupełnie inny. Dobrze, ale po co w ogóle to robić? Można przecież po prostu zapłacić za czas antenowy i już- w końcu nawet targetowana reklama będzie widoczna we wszystkich odbiornikach telewizyjnych. Owszem, ale musimy pamiętać, że kto inny stanie się odbiorca reklamy przed południem, po południu, wieczorem czy w nocy- każda grupa odbiorców ma pewien szablon zajęć na każdy dzień i do tego dopasowujemy reklamę.